Total Productive Maintenance (TPM) is een bedrijfsproces-verbeteringsmethode, die is ontwikkeld vanuit de invalshoek onderhouds-management. Bij TPM draait alles om productiviteitsverbetering, met als eerste insteek het optimaliseren van de machinebeschikbaarheid. Kleine multidisciplinaire teams verbeteren daartoe stapje-voor-stapje de 'overall equipement effectiveness' van hun machines.
TPM werd voor het eerst toegepast binnen het Japanse bedrijf Nippondenso, een toeleverancier aan de auto-industrie. Later werd de methode verder uit-ontwikkeld door het Japan Institute for Plant Maintenance. In Nederland is onder meer Unilever een belangrijke trendsetter, zij gebruiken TPM al meer dan tien jaar als overkoepelende procesmanagement-methode.
Total Productive Maintenance is een adequaat middel, als er sprake is van een complex (en/of duur) machinepark, waarvan de capaciteit niet toereikend is, of als de onderhoudskosten de pan uitrijzen.
Het bovengenoemde beeld betreft de toepassing van TPM in engere zin. Net zoals veel andere procesverbeteringsmethodes is TPM uitgegroeid tot een algemene procesmanagementmethode die breed kan worden toegepast, óók als naast de machinebeschikbaarheid logistieke of menselijke factoren een rol spelen. Vanwege het sterke accent op 'eigenaarschap' wordt TPM vaak gassocieerd met een sterke betrokkenheid van de werkvloer. Hierdoor kan deze methode goed gebruikt worden als startpunt voor een World Class-programma, waarin in een later stadium ook Lean en Six Sigma aspecten worden meegenomen. Gezien dit alles wordt TPM steeds vaker omschreven als Total Productive (of Productivity) Management.