Six Sigma is een bedrijfsproces-verbeteringsmethode, ontwikkeld vanuit de invalshoek kwaliteitsmanagement.
Six Sigma reduceert de variatie in productie- en bedrijfsprocessen. Doel is om de kans zo groot mogelijk te maken, dat geleverde producten of diensten in overeenstemming zijn met de klant-verwachtingen. De term Six Sigma (6s) verwijst naar een foutkans van slechts 0,00034%. Six Sigma is ontwikkeld binnen Motorola in de VS. Snel daarna werd General Electrics één van de belangrijkste propagandisten.
Six Sigma kwam in de beginfase vooral in beeld zodra er hoge eisen werden gesteld aan de kwaliteit, of als als er relatief veel uitval van producten was. Uitgangspunt is dat de kwaliteit van deze producten en/of processen meetbaar is (of meetbaar gemaakt wordt). Six Sigma werd in eerste instantie vooral toegepast bij producten waarvan de specificaties tussen bepaalde grenzen moeten liggen. Dit type producten vind je vooral bij ondernemingen in de (semi-)procesindustrie, maar ook in de high-tech sector.
Net zoals veel andere procesverbeteringsmethodes is Six Sigma inmiddels uitgegroeid tot een algemene procesmanagementmethode, die ook in veel andere situaties - ook buiten de productie! - toepasbaar is. Bijvoorbeeld als de kwaliteit van administratieve processen voorop staat, denk aan banken en verzekeraars. Nog breder is het toepassingsgebied van de managementmethode binnen Six Sigma, DMAIC. Die kan feitelijk in elke organisatie zijn nut bewijzen!