Cursus: Problem Solving & RCA - Essentials
Organisatie: NVDO
Datum: 20, 22 januari, 3 en 5 februari 2025
Locatie: Online
In Company mogelijk
De essentiële Problem Solving vaardigheden zijn altijd nodig. Als het gaat om uitgebreide root cause analyses, grote incidenten of continuous improvement Problem Solving. Toch is voor de meeste problemen een uitgebreide zware aanpak helemaal niet nodig. Effectiever is het om die essentiële vaardigheden te gebruiken in een snelle en flexibele routine, de Problem Solving Pitstop.
Doel
In deze online te volgen training ontwikkelt de cursist eigen Problem Solving talenten waarmee problemen snel en effectief worden oplost.
Onderwerpen
De training is praktijkgericht. Je gaat aan de slag met essentiële Problem Solving skills zoals vraagvaardigheid en het visualiseren van informatie. In de training wordt theorie afgewisseld met veel praktijkoefeningen. Je ervaart hoe het geleerde direct toegepast kan worden in je werk.
- Probleem definiëren (5W2H, IS/IS-NIET principe)
- Keten van oorzaak-gevolg visualiseren
- Vinden van oorzaken (karakteristiek en veranderingen, kennis, ervaring)
- Belang van bewijs
- Verzamelen van de relevante feiten
- De juiste onderzoeksvragen formuleren (o.a 5x Why principe)
- Effectief overdragen van problemen
- Korte en krachtige samenwerking
- Effectieve acties en oplossingen kiezen
Dit levert het op
- De cursist komt in de Problem Solving Pitstops van maximaal 30 minuten snel tot resultaat
- De cursist stelt de juiste vragen om snel tot de kern van een probleem te komen. Je vindt oorzaken en neemt gericht maatregelen
- De cursist weet hoe hij of zij maximaal gebruikmaakt van de kennis en ervaring van collega’s
- De cursist voorkomt jumping to conclusions
- De cursist kan problemen visualiseren en er helder over communiceren
- Deze essentiële vaardigheden vormen de basis voor zijn of haar ontwikkeling tot Advanced Problem Solver
Na afloop van de training ontvang je het Problem Solving & RCA Essentials certificaat. Daarmee stroom je door naar de Advanced Problem Solving & RCA training.
Bestemd voor
De training is voor Troubleshooters, Service Engineers, Incident Managers, Problem Managers, Servicedesk medewerkers en iedereen die te maken heeft met verstoringen en incidenten.
Cursusduur | Data | Plaats
De onlinetraining bestaat uit E-learning modules en 4 online trainingsessies van 3 uur.
De tijden van alle sessies zijn van 13.00 – 16.00 uur.
Rooster
Activiteit | Tijdstip | Datum | Locatie | NVDO Leden | Niet Leden |
| | | | | |
Theorie Theorie Theorie Theorie | 13.00-16.00 13.00-16.00 13.00-16.00 13.00-16.00 | 20 januari 2025 22 januari 2025 3 februari 2025 5 februari 2025 | Online | | |
| | | | | |
| | | Cursuskosten excl. BTW: | € 1.045,- | € 1.095,- |
De kosten omvatten
E-learning modules, alle trainingsdocumentatie, hulpdocumenten, elektronische templates en een half jaar toegang tot de online webapplicatie CauseThink.