Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Volgende fase voor circulair viaduct over A76

Woensdag, 13 november 2024 09:41
Volgende fase voor circulair viaduct over A76

Rijkswaterstaat zet een nieuwe stap in de bouw van een circulair viaduct over de A76 bij Nuth en heeft Strukton Wegen & Beton opdracht gegeven voor de volgende fase, als vervolg op het concept Closing the Loop.

In deze fase worden voorbereidende werkzaamheden, testen en onderzoeken uitgevoerd en ontwerpen gemaakt met als doel het realiseren van het nieuwe viaduct over de A76 met hoogwaardig hergebruik van onderdelen uit drie bestaande viaducten. Zo ontstaat een nieuw circulair viaduct.

Viaduct Daelderweg
Bij de Daelderweg over de A76 in Nuth (Limburg) is een ongelijkvloerse kruising die nu nog bestaat uit twee viaducten uit 1938 en 2004. Deze maken plaats voor één nieuw viaduct. Uitgebreid onderzoek toonde aan dat het merendeel van de onderdelen van de bestaande viaducten nog minstens honderd jaar meegaat. De vrijkomende materialen kunnen dus opnieuw gebruikt worden.

De materialen van deze viaducten alleen zijn echter niet voldoende voor een volledig nieuw circulair viaduct. Daarom zijn liggers geselecteerd die geoogst zijn uit het voormalige Keizer Karel-viaduct van de A9 die opnieuw kunnen worden toegepast in het circulaire viaduct. In totaal zijn 34 liggers uit dit viaduct ‘geoogst’. Naast liggers wordt ook gekeken naar andere herbruikbare objecten, zoals leuningen, stootplaten en landhoofden.

Vervolg Closing the Loop
In 2020 deed Rijkswaterstaat een innovatie-oproep aan de markt: kom met oplossingen voor circulaire viaducten. GBN, Strukton, Antea Group en Nebest sloegen de handen ineen om de kennis van hoogwaardig hergebruik voor viaducten te delen. Zij bedachten het concept Closing the Loop waarin ‘legoblokken’ uit bestaande kunstwerken dezelfde functie krijgen in een nieuw object, een tweede leven dus. Binnen het consortium is Strukton verantwoordelijk voor de bouw van het viaduct, Antea Group voor het ontwerp, GBN Groep voor de oogst en opslag van betonnen liggers uit bestaande viaducten en Nebest voor het materiaalonderzoek.

In het vervolg hierop heeft Strukton Wegen & Beton opdracht gekregen om de voorbereidende werkzaamheden, testen en onderzoeken uit te voeren en het ontwerp van het circulaire viaduct op te stellen. Hierbij zijn Antea Group en Nebest aangesloten als onderaannemer van Strukton. Antea stelt binnen de opdracht het ontwerp van het viaduct op en Nebest is aangesloten voor het onderzoeken en testen van de draagcapaciteit van de geoogste liggers uit het Keizer Karel-viaduct. Haans Consultancy is in deze fase verantwoordelijk voor verkeers- en omgevingsmanagement.

Werkzaamheden
Om de huidige situatie van de bestaande viaducten in kaart te brengen, worden voorbereidende onderzoekswerkzaamheden uitgevoerd. In het najaar van 2024 worden de liggers uit het A9 Keizer Karel-viaduct getest op draagvermogen.

Deze full-scale testen zullen veel kennis opleveren over de mogelijkheden van hergebruik van bestaande prefab liggers. Naast testen en onderzoeken wordt in deze fase ook gewerkt aan de ontwerpen en voorbereidende werkzaamheden voor het realisatiecontract op het gebied van vergunningen, verkeersmanagement, planning, milieu en veiligheid.

Met dank aan land en water

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen