Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Slimme helm slaat alarm bij schadelijke trillingen

Woensdag, 14 augustus 2024 09:00
Slimme helm slaat alarm bij schadelijke trillingen

Bestuurders van zware voertuigen en machines staan vaak bloot aan potentieel schadelijke zware trillingen. Een 'slimme' helm waarschuwt tijdig om gezondheidsschade te voorkomen.

Als het menselijk lichaam langdurig blootstaat aan trillingen met een lage frequentie, dan kan op lange termijn gezondheidsschade ontstaan. 


Trillingen tussen vier en zes hertz kunnen bijvoorbeeld schade veroorzaken aan de wervelkolom, terwijl trillingen tussen twintig en dertig hertz schadelijk kunnen zijn voor de hersenen of leiden tot verminderd gezichtsvermogen.

Onderzoekers van het Fraun­hofer-Institut für Betriebsfestigkeit und Systemzuverlässigkeit ontwikkelden een manier om dit te meten. Ze ontwikkelden een veiligheidshelm waarin een piëzo-elektrische sensor is aangebracht.

Draadloos verbonden
Deze zit aan de binnenkant van de helm bovenop de band waarmee het hoofd zit vastgegespt. Het lichaam geeft de trillingen door aan het piëzo-elektrische element waardoor dat vervormt en een elektrisch signaal genereert. Dit wordt draadloos verzonden naar een computermodule die het signaal in real time uitleest en analyseert.

Waarschuwingssignaal
De feedback vanuit de computer kan op verschillende manieren worden benut. Bijvoorbeeld door direct een waarschuwingssignaal te geven wanneer grenswaarden worden overschreden, zodat de chauffeur kan stoppen. Continu potentieel schadelijke trillingen zijn een teken om permanentere maatregelen te treffen om de bestuurder te beschermen, bijvoorbeeld door betere demping aan te brengen. Fabrikanten kunnen de helm in de toekomst ook benutten om prototype van voertuigen te testen. Volgens het Fraunhofer-Institut is er veel belangstelling voor de technologie als manier om langdurige uitval met bijbehorende hoge kosten te voorkomen.

Met dank aan De Ingenieur

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen