Heel veel luchthavens, waaronder Schiphol, maken gebruik van Ground Power Units (GPU’s). Van oudsher werken deze op diesel, maar er zijn inmiddels ook elektrische uitvoeringen. Nu is er ook een GPU die werkt op waterstof. Schiphol heeft het al in gebruik en heeft daarmee de wereldprimeur.
GPU’s zijn aggregaten die de vliegtuigen van stroom voorzien wanneer ze op de grond staan. Die stroom is nodig om de verlichting en de systemen aan boord draaiende te houden. Waar deze aggregaten van oorsprong op diesel draaien, worden deze langzaam maar zeker vervangen door elektrische varianten, de e-GPU’s. Op die manier worden veel stilstaande vliegtuigen aan de gates op Schiphol elektrisch van stroom voorzien. Maar nog niet allemaal.
Capaciteit
De e-GPU’s zijn enkel geschikt voor kleinere toestellen, denk aan het formaat van de Cityhopper. Voor grotere toestellen heeft de e-GPU te weinig capaciteit. De vliegtuigen van formaat kunnen gebruikmaken van walstroom dankzij een Fixed Power Unit. Maar als zo’n toestel bij een gate staat waar nog geen Fixed Power Unit is, wordt alsnog aanspraak gemaakt op vervuilende dieselgeneratoren.
Waterstof
Sinds deze maand wordt op Schiphol getest met Ground Power Unit op waterstof. De H2-GPU is ontwikkeld door Zepp.solutions uit Delft en het Oostenrijkse Dynell en kan ter plaatse worden bijgetankt. Dat scheelt veel tijd en voertuigbewegingen. De pilot richt zich op de gebruiksduur van de H2-GPU en het gebruikersgemak.“Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond”, zegt Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure bij de Schiphol Group.
Partners
De proef loopt tot 2025 en wordt gesubsidieerd door de EU. Er zijn diverse partners bij betrokken, waaronder KLM. Maarten Koopmans, directeur van KLM Cityhopper, ziet de noodzaak van de pilot. “Het is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen namelijk niet altijd aan de operationele eisen. Bij KLM Cityhopper werken we samen met onze partners hard aan technologische oplossingen die we uiteindelijk standaard kunnen gebruiken in onze operatie.”
Ook TULIPS, een Europees samenwerkingsverband met 29 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, is betrokken en kijkt met belangstelling naar de resultaten. Wanneer de proef succesvol blijkt, kunnen andere luchthavens ook aggregaten op waterstof overwegen. Dit is voor luchthavens interessant, omdat die hun grondoperaties willen verduurzamen. En voor diverse luchthavens zijn e-GPU’s niet de oplossing omdat de elektrische infrastructuur in hun start- en landingsterrein tekortschiet.
Met dank aan Change inc.