RapidCenter uit Houten heeft voor Delft Hyperloop onderdelen 3D-geprint voor de supersnelle zweeftrein. Deze onderdelen waren nodig bij 2 complexe systemen die ontworpen zijn voor het prototype. Het eerste systeem is een zweefsysteem waarbij een pod aan een baan hangt met een combinatie van passieve magneten die gecontroleerd worden door elektromagneten. Het tweede systeem is een lineraire motor die de pod voortstuwt via een combinatie van passieve en elektromagneten.
Omdat in het ontwerp passieve magneten worden toegepast, hoeft er relatief weinig stroom gebruikt te worden voor de elektromagneten. Die elektromagneten zijn namelijk alleen bedoeld voor het controleren en sturen van de magneetvelden van de passieve magneten. Zo kan de pod bijzonder energiezuinig voortbewegen. De 3D-printing productiepartner heeft onderdelen vervaardigd met 3D-printen om de elektromagneten op hun plek te houden. De elektromagneten trekken namelijk hard naar de baan toe als ze heet worden.
HR PA 12
De onderdelen die deze magneten op hun plek houden, zijn geprint van HR PA12 (nylon)-materiaal. Ze hebben een hoog smeltpunt en zijn bovendien zeer sterk. Daarnaast zijn ze licht en dat is gunstig bij het ontwerp. Elke gram méér heeft namelijk direct invloed op het energieverbruik.
Het materiaal is 3D-geprint op een HP Multi Jet Fusion. Vergeleken met selectief laser sintering (SLS) vertoont deze techniek meer consistente isotrope mechanische eigenschappen, een hogere kwaliteit oppervlakte-afwerking en een fijne resolutie.
Ideaal voor prototypes
Doordat de onderdelen 3D-geprint zijn, heeft het Hyperloop-team de flexibiliteit om snel verschillende iteraties te testen direct toe te passen in het prototype. Het materiaal is relatief snel en goedkoop te bewerken en dat is ideeal voor prototypes om de time-to-market te kunnen bekorten.
Hyperloop
Elk jaar bouwen diverse studententeams in de wereld prototypes en delen ze concepten rond hyperloops. Jaarlijks houden de studententeams onderling een wedstrijd waarbij de concepten zich met elkaar meten. Het hyperloop-concept werkt met een magneettrein waarbij in de toekomst capsules (pods) vracht en passagiers met hoge snelheid door een buis kunnen worden getransporteerd.
Delft heeft jaarlijks een team van zo’n 40 studenten die een prototype bouwen waar de nieuwe technologische ontwikkelingen mee getoond worden. In de buis wordt een vacuüm gecreëerd waardoor hier geen luchtweerstand is. Dat maakt dat een dergelijke magneettrein supersnel kan ‘zweven’ terwijl evenveel energie wordt verbruikt als een conventionele trein.
Met dank aan Metaal magazine