Het ministerie van Defensie voert gesprekken met de provincie Groningen over de bereikbaarheid per spoor. Vooral het traject tussen Hoofdstation Groningen en Eemshaven ligt in de belangstelling, gezien de militaire transporten tussen die haven en de rest van Europa. Ook elektrificatie van de lijn wordt mogelijk onderzocht.
Groningen en het ministerie voeren gesprekken over uitbreiding van de ruimte voor de krijgsmacht. Dat laat het provinciebestuur weten aan de Provinciale Staten. Bij die overleggen komen ook de infrastructuur en het spoor aan de orde. In het bijzonder wordt er gekeken naar de bereikbaarheid van de Eemshaven, zo staat in het bericht van de provincie, onder meer vanwege het militair-strategische belang van dit gebied.
In november van vorig jaar arriveerden honderden voertuigen en andere goederen van het Amerikaanse leger in de Eemshaven. Die vervolgden hun weg vervolgens deels via de weg en deels via het spoor naar Polen. Het was de eerste keer dat de Groningse haven werd ingezet voor een verplaatsing van buitenlandse legervoertuigen, maar gezien de spanningen in Oost-Europa, is de verwachting dat die rol de komende jaren zal toenemen.
Als uit de gesprekken met Defensie blijkt dat er aanpassingen nodig zijn aan spoorlijnen in Groningen, dan wil de provincie dat samen met de betrokken partijen onderzoeken. Volgens het provinciebestuur is elektrificatie een van de mogelijke maatregelen.
Het Groningse Statenlid Laura Reinink (Volt) vroeg onlangs naar de elektrificatie en noemde naast Eemshaven ook het traject tussen Groningen en Bad Nieuweschans als goede kandidaat. Dat spoor wordt eveneens ingezet voor militaire transporten richting het oosten. Reinink beargumenteert dat een opwaardering van de sporen om militaire redenen, ook voordelen zou opleveren voor het regionaal en grensoverschrijdende openbaar vervoer.
Iedereen kijkt naar Defensie
Het komt de laatste tijd vaker voor dat verhoogde budgetten voor Defensie als kans worden gezien voor het upgraden van infrastructuur die ook door burgers wordt gebruikt. Zo waagde de inmiddels opgestapte staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) een poging om geld los te peuteren voor de Lelylijn, en verwacht gemeente Staphorst een onderdoorgang in ruil voor een uitbreiding van een opslagpunt voor munitie.
Batterijen en bovenleidingen
De ambitie van provincie Groningen is dat het vervoer vanaf 2035 niets meer uitstoot. Momenteel loopt daar nog een onderzoek naar, waarin bijvoorbeeld waterstoftreinen en batterijtreinen tegen elkaar wordt afgewogen. Om die laatste categorie al rijdend op te kunnen laden, zou waarschijnlijk ook een bovenleiding op delen van het spoor nodig zijn. Zelfs de op het reizigersnet niet gangbare 25 kV wisselstroom wordt daarbij overwogen.
Ook de Tweede Kamer steunt het opschonen van het spoorvervoer. Daar spoorde men het kabinet vorige week aan om werk te maken van het uitfaseren van dieseltreinen in de regio. De indieners van de motie zien dat er nog geen geld op tafel ligt en dat dit soort aanpassingen om een lange voorbereiding vragen. In het najaar willen zij daarom een concreet plan zien. De vraag is of het demissionaire kabinet daar gehoor aan kan geven.
Met dank aan Spoor Pro