Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Precisiewerk met digitale inspectie van spoorwegkruisingen

Dinsdag, 25 februari 2025 09:58
Precisiewerk met digitale inspectie van spoorwegkruisingen

Het Nederlandse spoorwegnet telt meer dan zevenduizend wissels en kruisingen. Deze onderdelen zijn gevoelig voor slijtage en hebben regelmatig intensieve reparaties nodig. Binnen het onderzoeksconsortium XCross werkt de TU Delft samen met andere partners aan de optimalisatie van het inspectie- en onderhoudsproces. Het project ontving onlangs financiering van de Europese Unie.

 

 

Kruisingen van spoorrails vormen de zwakke schakels in het systeem en worden zwaar belast door de wielen van treinen. De rails worden bij een kruising onderbroken, waardoor passagierstreinen en zware goederentreinen als het ware een sprongetje moeten maken. Dit heeft grote impact op de rails, waardoor ze snel slijten.

Momenteel wordt schade gerepareerd door vaktechnisch personeel, die met het blote oog naar oneffenheden zoeken. Met lassen en slijpen herstellen zij versleten kruisingen, een arbeidsintensief en nauwkeurig werk. De onderzoekers hopen dit proces te optimaliseren door het gebruik van handzame 3D-scans op locatie. Deze scans kunnen nauwkeuriger aangeven waar oneffenheden zich bevinden en bieden de mogelijkheid om deze direct te verwerken in computermodellen. Zowel in virtual reality als met 3D-geprinte mallen kunnen lasmedewerkers de juiste instructies krijgen.

Het project The Next Generation of Railway Crossing Asset Management Technology (XCross) wordt gefinancierd door Europe’s Rail Joint Undertaking, het Europese partnerschap voor onderzoek en innovatie op het gebied van spoorwegen. Tien partners uit zeven verschillende landen werken samen in dit project. Naast de TU Delft zijn onder andere ProRail, Rotterdam Electric Tram (RET), International Union of Railways (UIC), Dresden University of Technology (TU Dresden) en University of Leeds betrokken.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen