Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Nieuwe adviezen commissie van aanbestedingsexperts

Woensdag, 18 september 2024 10:53
Nieuwe adviezen commissie van aanbestedingsexperts

De Commissie van Aanbestedingsexperts (Commissie) heeft 3 nieuwe adviezen gepubliceerd. De adviezen betreffen: motivering kan keuze voor enkelvoudig onderhandse procedure niet dragen, wezenlijke wijziging bij private aanbesteding niet vast te stellen en had een opdracht voor opsporingssoftware aanbesteed moeten worden?

 

 

Motivering kan keuze voor enkelvoudig onderhandse procedure niet dragen
De Commissie oordeelt dat in deze casus, waarbij een zekere verwevenheid bestaat tussen ondernemer X en aanbesteder in de vorm van historische verknochtheid en aanbesteder in aanloop naar de klacht verschillende motiveringen voor enkelvoudig onderhandse gunning heeft aangedragen die onderling strijdig zijn met elkaar, strengere eisen moeten worden gesteld aan de uiteindelijke motivering van de keuze voor de enkelvoudig onderhandse procedure. Onder die omstandigheden kan de aangedragen motivering de keuze voor de enkelvoudig onderhandse procedure niet dragen. Klachtonderdelen 1 en 2 zijn gegrond.

Klachtonderdeel 3 is onvoldoende concreet onderbouwd en klachtonderdeel 4 is gestoeld op een uitgangspunt dat de Commissie niet deelt. Klachtonderdelen 3 en 4 zijn ongegrond.
Klachtonderdeel 5 valt buiten de reikwijdte van het reglement van de Commissie en neemt de Commissie niet in behandeling.
https://www.commissievanaanbestedingsexperts.nl/documenten/adviezen/2024/07/11/advies-707

Wezenlijke wijziging bij private aanbesteding niet vast te stellen
Dit advies gaat over een private aanbesteding van een toegangscontrolesysteem, die middels een meervoudig onderhandse procedure in de markt is gezet. Ondernemer klaagt dat sprake is van een wezenlijke wijziging in de gegunde opdracht aan onderneming X, omdat van systeem zou zijn gewisseld. Onderneming X zou hebben ingeschreven met het systeem van ondernemer als onderaannemer. De Commissie acht de klacht ongegrond wegens onvoldoende onderbouwing.De Commissie buigt zich ook over de vraag of zij bevoegd is deze klacht over een private aanbesteding in behandeling te nemen. De Commissie oordeelt dat zij daartoe bevoegd is.
https://www.commissievanaanbestedingsexperts.nl/documenten/adviezen/2024/07/11/advies-718

Had een opdracht voor opsporingssoftware aanbesteed moeten worden?
In dit advies staat de vraag centraal of aanbesteder voor de inkoop van product X een aanbesteding had moeten organiseren of dat hij gebruik mocht maken van een raamovereenkomst. De Commissie verklaart zich eerst bevoegd de klacht te behandelen, ook al is de raamovereenkomst onder het regime van de Aanbestedingswet op Defensie- en Veiligheidsgebied tot stand gekomen. Vervolgens oordeelt de Commissie dat aanbesteder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat hij de opdracht kon plaatsen onder de raamovereenkomst. De klacht wordt ongegrond verklaard.
https://www.commissievanaanbestedingsexperts.nl/documenten/adviezen/2024/07/11/advies-733

Met dank aan PianOo

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen