Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Dit vliegtuigje heeft genoeg aan een extreem korte landingsbaan

Zondag, 30 juni 2024 10:49
Dit vliegtuigje heeft genoeg aan een extreem korte landingsbaan

Het Amerikaanse Electra heeft een vliegtuigje getest dat voor het opstijgen en landen genoeg heeft aan een landingsbaan van minder dan honderd meter lang. Met de verzamelde meetgegevens ontwikkelt het nu zijn eerste commerciële toestel, een negenzitter.



 

De truc: acht elektrisch aangedreven proppellers blazen lucht zo snel langs de vleugels, dat er al snel voldoende lift (draagkracht) is. Al bij lage snelheid komt het testvliegtuigje los van de grond, zo is in onderstaande video te zien. Door deze aanpak heeft het hybride vliegtuigje nauwelijks nog een landingsbaan nodig. Dat maakt het toestel geschikt voor bestemmingen waar je nu alleen nog maar met een helikopter kunt komen.

Steeds minder fossiel
Electra is één van de bedrijven die laten zien welke kant het opgaat met de luchtvaart. Er is duidelijk een beweging gaande weg van fossiele brandstoffen en richting elektrische aandrijving. Deze overstap vindt als eerste plaats bij de kleinere vliegtuigen; grotere toestellen zullen nog langere tijd aangewezen blijven op kerosine als energiebron, zoals we schreven in het coververhaal ‘Naar een fossielvrije luchtvaart’ van januari.

Testvluchten
Electra voerde de testvluchten in de maanden april en mei uit met een tweezitter, de EL-2 Goldfinch. De langste vlucht duurde 1 uur en 43 minuten. Tijdens de campagne steeg het vliegtuig op na een aanloopje van nog geen 50 meter en had het voor de landing minder dan 35 meter nodig. Het vliegtuig bereikte een maximale hoogte van bijna 2 kilometer en het vloog  slechts 50 kilometer per uur bij het opstijgen en landen. Vicepresident en algemeen directeur JP Stewart van Electra is in zijn nopjes met de resultaten van de testcampagne, zegt hij in een persbericht van het bedrijf. ‘De besturing van het vliegtuig bij lage snelheden is uitzonderlijk goed, en komt overeen met onze analyse. Hierdoor neemt het vertrouwen toe in de voorspelde capaciteiten van het 9-passagiers productontwerp.’

https://youtu.be/esTykmreHuQ

En nu?
Met de opgedane kennis ontwikkelt het bedrijf nu een negenzitter, die in 2028 de eerste commerciële vluchten moet kunnen uitvoeren. De aandrijving is hybride: de acht propellers worden met elektromotoren worden aangedreven, maar aan boord is ook een generator, die de accupakketten kan bijladen door – nemen we aan – kerosine te verbranden. Op een vlucht van 100 mijl, 160 kilometer, gaat het brandstofverbruik met 40 procent omlaag dankzij de hybride aandrijflijn, zegt Electra. Maar op langere vluchten wordt dit cijfer ongunstiger.

Het Amerikaanse bedrijf maakt verder reclame met het feit dat de propellers veel stiller zijn dan straalmotoren, of dan de rotor van een helikopter. Dat is niet alleen goed nieuws voor de piloot en de passagiers, maar ook voor omwonenden van vliegvelden. Op de grond zal veel minder motorgeluid te horen zijn dan bij bestaande toestellen en bij helikopters.

Met dank aan De ingenieur

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen