Stel je voor: een auto die niet alleen op benzine of elektriciteit rijdt, maar ook op waterstof en groene koolwaterstoffen. Het wordt mogelijk en daarom presenteerde Eco-Runner Team Delft vandaag het ontwerp van hun nieuwste auto, de Eco-Runner XV. Het team, bestaande uit 26 studenten van de Technische Universiteit Delft, ontwikkelde een motor die functioneel is op verschillende brandstoffen. Dit laat zien dat flexibele brandstofopties een reële optie zijn voor de mobiliteit van de toekomst.
De Eco-Runner XV is uitgerust met een gasturbine, een technologie die normaal gesproken wordt toegepast in vliegtuigen en energiecentrales. Het team heeft deze turbine ontworpen voor auto’s, met als doel om op meerdere duurzame brandstoffen, zoals groene koolwaterstoffen, te rijden. De motor is in staat om over te schakelen tussen verschillende brandstoffen en zelfs mengsels hiervan te verwerken. Dit vergroot de bruikbaarheid van duurzame brandstoffen en maakt de auto niet afhankelijk van één specifieke energiebron.
Innovatie voor een duurzame toekomst
De energietransitie zorgt voor een stijging in de behoefte aan duurzame mobiliteit. Dit vraagt om motoren die flexibel kunnen omgaan met de beschikbaarheid van meerdere duurzame brandstoffen. “Als studenten hebben wij de vrijheid om te experimenteren, te innoveren en te pionieren,” zegt Bart de Waart, Team Manager. “Zo kunnen wij deze technologie ontwikkelen en laten zien wat mogelijk is voor de industrie.”
Waterstof en elektriciteit zullen de mobiliteitssector niet volledig duurzaam kunnen maken. Er zijn sectoren waar deze opties niet optimaal zijn. Vooral zwaar transport, de maritieme industrie en de luchtvaart, zijn gebaat bij de brandstofflexibele technologie. Deze ontwikkeling speelt in op regionale en seizoensgebonden verschillen in brandstof beschikbaarheid. De technologie draagt bij aan de geleidelijke overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen en versnelt hiermee de energietransitie.
Proef op de som: 400 kilometer op groene methanol
Het team wil dit concept gaan bewijzen met het volgende doel: in juni 2025 een afstand van 400 kilometer rijden op 40 liter groene methanol. Dit gaat aantonen dat een brandstofflexibele motor een haalbare oplossing is voor duurzame mobiliteit van de toekomst. De keuze voor methanol als eerste testbrandstof is strategisch: het is een hernieuwbare koolwaterstof die eenvoudig geproduceerd en opgeslagen kan worden.
Eco-Runner Team Delft
Eco-Runner Team Delft is een multidisciplinair studententeam van de Technische Universiteit Delft. Sinds 2005 bouwt het team auto’s die efficiëntie combineren met baanbrekende duurzame technologieën. Door middel van innovatie, motivatie en samenwerking werken de studenten aan een duurzamere toekomst voor mobiliteit. Na jaren van recordbrekende prestaties met efficiënte waterstofauto’s richt Eco-Runner zich nu op de volgende stap: een brandstofflexibele gasturbineauto.
Met dank aan Duurzaam Ondernemen