(Generative) AI gaat ook de maakindustrie revolutionair veranderen. Dat verwachten diverse partijen, waaronder Siemens. Wat zijn hun verwachtingen? Welke invloed gaat kunstmatige intelligentie krijgen op de manier van werken in de maakindustrie? Zitten er ook negatieve kanten aan? En hoe kunnen metaalondernemers AI praktisch inzetten?
ABI Research heeft recent becijferd dat de maakindustrie tegen 2030 jaarlijks 4,4 zetabytes aan data uit operationele activiteiten (OT) zal genereren. Dat is zo’n 1 miljard terrabyte aan gegevens; evenveel als telecombedrijven tegen die tijd wereldwijd aan data verwerken Dit wordt vooral gegenereerd door consumenten.
Keerzijde aan razendsnelle opmars
De onderzoekers constateren dat momenteel slechts 5% van alle OT-data goed wordt gebruikt. Generative AI gaat helpen om deze data te combineren om ze zo beter te benutten. Onder meer Fraunhofer IPA, Festo, Siemens en Beckhoff Automation belichten in MTL Metaal Magazine hoe zij de rol van generative AI zien. En welke mogelijkheden het biedt. Maar de razendsnelle opmars heeft ook een keerzijde met diverse risico’s, meldt het artikel. En een nuancering. Professor Möhring van Fraunhofer IPA is enthousiast over de kansen van AI, maar geeft ook aan dat het geen tovertool is. Kunstmatige intelligentie lost namelijk niet alle problemen op.
Toepasbaarheid AI in mkb-metaal
In een ander artikel in MTL Metaal Magazine komt de praktische toepasbaarheid van AI-modellen (zoals ChatGPT) voor het voetlicht. Metaalbedrijven zien kansen, bij repetitieve administratieve processen, maar ook in de werkvoorbereiding en productie. AI-expert Jaap Schepers, van Afdeling Online, en Anke Meuffels, regiomanager bij Koninklijke Metaalunie, legen in het vakblad uit hoe metaalondernemers er praktisch mee aan de slag kunnen.
Sneller en gerichter
“AI kan patronen ontdekken die anders moeilijk zichtbaar zouden zijn”, vertelt Heuffels. “Hierdoor kunnen ondernemers sneller en gerichter inspelen op productieproblemen.” Het artikel geeft voorbeelden van ChatGPT in de metaal, het verschil met digital twins, de leercurve bij het gebruik van ChatGPT en het verschil tussen de gratis en de betaalde versie van ChatGPT.
In veel gevallen meerwaarde
Schepers en Heuffels geven aan waarbij AI kan ondersteunen en dat de effectiviteit afhangt van de formulering van de opdracht. Elke toepassing is uniek, maar tegelijkertijd biedt AI in veel gevallen meerwaarde. “Veel bedrijven verwachten dat AI in één keer hun problemen kan oplossen, maar dat is niet het geval”, zegt Schepers. “De technologie vereist tijd en oefening om het maximale eruit te halen.
Met dank aan MT metaal magazine