Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

A16 Rotterdam wordt eerste energieneutrale snelweg met tunnel

Dinsdag, 30 september 2025 03:52
A16 Rotterdam wordt eerste energieneutrale snelweg met tunnel

Nieuw traject met Rottemerentunnel combineert duurzame techniek met slimme infrastructuur. In oktober 2025 gaat de A16 Rotterdam open voor verkeer. Deze nieuwe snelweg van 11 kilometer vormt een directe verbinding tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij het Terbregseplein. Onderdeel van het tracé is de 2,2 kilometer lange Rottemerentunnel. Opvallend aan dit project is dat het de eerste snelweg ter wereld is met een tunnel die volledig energieneutraal functioneert.

Tunnels zijn grootverbruikers van energie. Denk aan ventilatoren, verlichting, camerasystemen en noodhulpkasten die dag en nacht draaien. Bij de A16 Rotterdam is dit op een slimme manier aangepakt. Veel installaties in de tunnel worden direct gevoed met gelijkstroom. Daardoor zijn er minder omvormers nodig, wat energieverlies voorkomt én materiaal bespaart. Zo konden ook kabels en kabelgoten beperkt blijven.

Daarnaast is er gebruikgemaakt van reflecterend asfalt en een speciale afwerking van de tunnelwanden bij de in- en uitgangen. Hierdoor wordt het licht beter weerkaatst en hoeven de lampen minder fel te branden. Dat verlaagt het energieverbruik aanzienlijk.

Ook in het ontwerp is duurzaamheid leidend geweest. Veel onderdelen in de tunnel zijn modulair opgebouwd, waardoor ze eenvoudig kunnen worden onderhouden of hergebruikt. Onderdelen van bijvoorbeeld oude camera’s krijgen elders een tweede leven. Het energieverbruik van alle installaties wordt continu gemonitord. Als een systeem plotseling meer stroom vraagt, kan snel worden ingegrepen. Dat voorkomt storingen en verhoogt de betrouwbaarheid.

Langs de A16 Rotterdam zijn bovendien drie zonnevelden aangelegd. In totaal wekken ruim 5.000 zonnepanelen voldoende energie op om alle installaties van stroom te voorzien. Eventuele overschotten worden opgeslagen in batterijen. Zo blijft het stroomnet stabiel en kan ook bij bewolkt weer of in de nacht duurzame energie worden gebruikt.

Met dank aan Evofenedex

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen